Monday, February 21, 2011

Pop up Card making Part 1 / 飛び出すカード作り

Our first art class was for three kinds of group of students at the NGO.
1) The bright kids of the Bright Future Kids Program
2) The girls of the Girls Be Ambitious Program/Girls Learn International Program (GBA/GLI).
3) The students (boys and girls) of the Keiki Connection Project.

Students have never learned art and used painting art materials. So we made a pop up card with leaf prints to get used to art supplies and colors. Students went outside to pick up several leaves and put colors on them. They stamped on the paper and cut the shape of the each leaf. Children paid attention what Teacher Tomoko says (Mr. Hea interpreted to Cambodian). Teacher Tomoko prepared for special class for them since the time is very limited. She has 31 years experience teaching in high schools in Tokyo. Such a talented, experienced teacher she is!!

観光はさておき、到着翌日から早速授業を開始しました。
最初の授業では、3つのグループの生徒達が待っていました。
1)優秀な生徒を集めたブライトヒューチャーキッズプログラムの生徒達
2)女の子の奨学金プログラムの生徒達
3)海外の子ども達との文通などをしているケイキコネクションプロジェクトの生徒達

生徒達は、美術授業を受けるのも絵の具を使うのも初めてなので、道具に慣れるために、まず最初に葉をプリントした飛び出すカードを作りました。外に出て、それぞれ気に入った葉っぱを数枚持ってきて、葉に絵の具を塗り、紙にプリントして、そのプリントされた葉のモチーフを切って、カードに貼りました。知子先生の授業も、今までとは違って、短い時間で多くを学べるように授業を準備されていました。授業は、より専門的で、子ども達も通訳のヒーアさんが訳す言葉を真剣に聞いていました。さすが31年の高校美術教師の経験を持っていらっしゃる方だと思いました。